skip to Main Content

TMA-methode

TMA ontwikkelt mensen en deze ontwikkelen zich het best, komen zelf in actie en zijn het meest betrokken als ze werk doen dat in lijn ligt met hun talenten, capaciteiten en competenties. De TMA Methode gaat ervan uit dat mensen het best functioneren en het meest betrokken zijn, als ze werk doen dat dicht bij hun drijfveren en talenten ligt. Sterker nog, als mensen weten wat ze drijft en waar de eigen talenten liggen, snappen ze direct waarom ze gelukkig of ongelukkig zijn in hun werk. Mensen begrijpen meestal ook de relatie tussen hun arbeidsproductiviteit en effectief functioneren enerzijds en de eigen drijfveren en talenten anderzijds.

De TMA Methodiek gaat ervan uit dat wanneer je daadwerkelijk iets wilt weten van een persoon je in ieder geval de behoeften en daarmee de denkprocessen van de persoon in kaart moet brengen. Vanuit de theorie van Murray zijn de belangrijkste behoeften gedestilleerd en vertaald naar 22 TMA drijfveren.

De TMA methode brengt 22 verschillende drijfveren in beeld via de TMA talentenanalyse. De TMA drijfveren worden gemeten door de kandidaat keuzes te laten maken naar voorkeuren in het denken van een kandidaat. Heeft een kandidaat bijvoorbeeld meer de voorkeur voor orde en structuur of voor afwisseling. Door drijfveren stelselmatig meerdere keren ten opzichte van elkaar uit te zetten wordt de ware voorkeur van een kandidaat gemeten. De kandidaat laat zich in zijn keuzes en dus voorkeuren leiden door ervaring, opvoeding, cultuur, angsten, emoties en dergelijke.

De uitkomsten van de keuzes (de voorkeuren) worden in relatie gebracht met elkaar. De unieke eigenschap van de TMA talentenanalyse is voornamelijk gelegen in de wijze waarop dwarsverbanden worden gelegd tussen de “losse bouwstenen” van de kandidaat. Op basis van deze combinaties worden uitspraken gedaan over de wijze waarop de mix van drijfveren talenten tot specifiek voorkeursgedrag leiden.

Met andere woorden: door de interactie tussen de losse factoren (welke elkaar remmen of versterken) te doorgronden kan een unieke “foto” of blauwdruk worden genomen van de persoonlijkheid en zie je het voorkeursgedrag. Voorkeursgedrag wil niet zeggen dat iemand dat gedrag ook altijd laat zien. Het daadwerkelijke gedrag is ook afhankelijk van een aantal andere factoren.

Titel: Praktijkboek Van talent naar performance
Ondertitel: Talentgericht selecteren, ontwikkelen en beoordelen
Auteur: Edwin van IJzendoorn, Liesbeth van Weert, Bastian Müller
Aantal pagina’s: 268 pagina’s paperback
Prijs: € 42,95
HDLG-aanbod 20% doelgroepkorting* en gratis verzending

OGSM-methode Businessplan op 1A4

Iedere organisatie heeft een strategie. Maar doordat veel plannen gewoonweg niet goed of concreet genoeg zijn en/of te weinig draagvlak hebben, realiseren we onze plannen vaker niet dan wel. Met ‘OGSM Businessplan op 1 A4’ van Marc van Eck en Ellen Leenhouts leer je hoe je een (business)plan maakt dat wél werkt.

De methodiek heet OGSM en staat voor Objective, Goals, Strategies, Measures. Het is een plan op 1 A4 dat leidt van visie naar actie. Het verbindt jouw ambitieuze doelstellingen aan concrete activiteiten. De methodiek is wereldwijd bewezen effectief. Vele organisaties werken er al jarenlang mee, zoals de NASA, Procter & Gamble en Coca-Cola. Aan de slag dus als je nog succesvoller wilt zijn! Belangrijk onderdeel van Strategisch Talentmanagement van HDLG is het transparant, begrijpelijk en inspirerend formuleren van de strategie. De OGSM-methode is hier bewezen zeer goed bruikbaar voor.

Aan de hand van de vier OGSM-factoren moet het in een enkele oogopslag duidelijk zijn hoe de doelstellingen van de organisatie of afdeling samenhangen en het gezamenlijke einddoel verwerkelijken. De OGSM methode wordt ook wel het “businessplan op 1 A4” genoemd, omdat het kort, duidelijk en krachtig moet worden geformuleerd. Dit wordt bereikt door focus te houden bij het onderbouwen van doelstellingen en zo de kans op succes te verhogen. Het dwingt afdelingen om keuzes te maken die in het belang zijn van de strategie van de organisatie. De OGSM-methode wordt vaak door het management gebruikt om organisatiedoelen tastbaar te maken voor medewerkers. Hiermee is OGSM uitermate geschikt om de geformuleerde strategie in te zetten voor Strategisch Talentmanagement. Want het alignement van de strategie naar het gewenste gedrag van de medewerkers is nu realiseerbaar.

Titel: Businessplan op 1 A4
Ondertitel: Word succesvoller met OGSM
Auteur: Marc van Eck, Ellen van Zanten
Aantal pagina’s: 160 pagina’s gebonden
Prijs: € 14,99
HDLG-aanbod 20% doelgroepkorting* en gratis verzending

NCE-methodiek: Neural Cause & Effect

De betere versie van jezelf als mens creëren door meer kennis te verkrijgen over de werking van jouw eigen brein en het brein van anderen. Dat is de strekking van de NCE-methodiek over hoe je jezelf kunt ontwikkelen in de neurowetenschap. Mensen falen herhaaldelijk doordat men niet bekend is met de biochemische werking van de hersenen. Door te leren hoe dit werkt, kun je dit veranderen. Succesvol zijn is in veel gevallen geen geluk, maar een dupliceerbare formule. In het door neurowetenschappers onderbouwde boek “Why of everything” van Eddie Tjon Fo en Marcel Bos van SparkWise wordt uitgelegd hoe je DNA samenwerkt met je hersenen. Waarom zijn kunstenaars, muzikanten en wetenschappers non-stop bezig met wat ze dagelijks doen? Waarom kunnen mensen net zo lang door blijven gaan totdat iets af is? Het talentgericht denken is met plezier doen wat je leuk vindt en wat je energie oplevert. HDLG wordt gedreven door de combinatie van talentgericht ontwikkelen en duurzame gedragsverandering. Met de NCE-methodiek wordt daar neurowetenschap aan toegevoegd.

Spreken de volgende stellingen jou aan?

  • Het verschil is de overeenkomst
  • Het ego is vaak de drempel die de weg naar het onderbewustzijn verspert
  • 90% tot 95% van primaire dagelijkse beslissingen wordt emotioneel onbewust genomen
  • De commerciële wereld stuurt voor 90-95% op ratio en in slechts 5-10% van de gevallen wordt rekening gehouden met de emotionele kant van de mens

Titel: Why of EverythingNCE-methodiek: Neural Cause & Effect
Ondertitel: The cause of human failure and success revealed! (First edition, English edition)
Auteur: Eddie Tjon Fo, Marcel Bos
Aantal pagina’s: 252 pagina’s paperback
Prijs: op aanvraag
HDLG-aanbod: 20% doelgroepkorting* en gratis verzending

*20% doelgroepkorting voor directies en HR van organisaties met meer dan 25 medewerkers

Dit boek bestellen?

Vul het formulier in en wij nemen contact met je op.




    Ik ga akkoord met de privacy verklaring.

    Back To Top
    X