Whitepaper Organisatiecultuur
Stilstand is achteruitgang en ontwikkeling stopt nooit. Dat weten we en daar handelen we naar. Niet voor niets is één van de meest voorkomende termen in een organisatie ‘cultuurverandering’. Maar wat is cultuur nou eigenlijk en waarom is het zo belangrijk? Is cultuur eigenlijk wel te veranderen? En zo ja, hoe dan?
Whitepaper Talentmanagement
Strategisch talentmanagement is een strategie die zich uitstrekt van instroom tot uitstroom. Op basis van een heldere visie wordt vastgesteld welke talenten en competenties noodzakelijk zijn. Deze worden vertaald naar rollen en/of teams.
Het succesvol implementeren van strategisch talentmanagement is een expertise die nog volop in ontwikkeling is. HDLG heeft als ambitie om met de resultaten uit wetenschappelijk en empirisch onderzoek organisaties te versterken met het succesvol implementeren van strategisch talentmanagement.
TMA-methode
TMA ontwikkelt mensen en deze ontwikkelen zich het best, komen zelf in actie en zijn het meest betrokken als ze werk doen dat in lijn ligt met hun talenten, capaciteiten en competenties. De TMA Methode gaat ervan uit dat mensen het best functioneren en het meest betrokken zijn, als ze werk doen dat dicht bij hun drijfveren en talenten ligt. Sterker nog, als mensen weten wat ze drijft en waar de eigen talenten liggen, snappen ze direct waarom ze gelukkig of ongelukkig zijn in hun werk. Mensen begrijpen meestal ook de relatie tussen hun arbeidsproductiviteit en effectief functioneren enerzijds en de eigen drijfveren en talenten anderzijds.
De TMA Methodiek gaat ervan uit dat wanneer je daadwerkelijk iets wilt weten van een persoon je in ieder geval de behoeften en daarmee de denkprocessen van de persoon in kaart moet brengen. Vanuit de theorie van Murray zijn de belangrijkste behoeften gedestilleerd en vertaalt naar 22 TMA drijfveren.
OGSM-methode Businessplan op 1A4
Iedere organisatie heeft een strategie. Maar doordat veel plannen gewoonweg niet goed of concreet genoeg zijn en/of te weinig draagvlak hebben, realiseren we onze plannen vaker niet dan wel. Met ‘OGSM Businessplan op 1 A4’ van Marc van Eck en Ellen Leenhouts leer je hoe je een (business)plan maakt dat wél werkt.
De methodiek heet OGSM en staat voor Objective, Goals, Strategies, Measures. Het is een plan op 1 A4 dat leidt van visie naar actie. Het verbindt jouw ambitieuze doelstellingen aan concrete activiteiten. De methodiek is wereldwijd bewezen effectief. Vele organisaties werken er al jarenlang mee, zoals de NASA, Procter & Gamble en Coca-Cola. Aan de slag dus als je nog succesvoller wilt zijn! Belangrijk onderdeel van Strategisch Talentmanagement van HDLG is het transparant, begrijpelijk en inspirerend formuleren van de strategie. De OGSM-methode is hier bewezen zeer goed bruikbaar voor.
NCE-methodiek: Neural Cause & Effect
De betere versie van jezelf als mens creëren door meer kennis te verkrijgen over de werking van jouw eigen brein en het brein van anderen. Dat is de strekking van de NCE-methodiek over hoe je jezelf kunt ontwikkelen in de neurowetenschap. Mensen falen herhaaldelijk doordat men niet bekend is met de biochemische werking van de hersenen. Door te leren hoe dit werkt, kun je dit veranderen. Succesvol zijn is in veel gevallen geen geluk, maar een dupliceerbare formule.
In het door neurowetenschappers onderbouwde boek “Why of everything” van Eddie Tjon Fo en Marcel Bos van SparkWise wordt uitgelegd hoe je DNA samenwerkt met je hersenen. Waarom zijn kunstenaars, muzikanten en wetenschappers non-stop bezig met wat ze dagelijks doen? Waarom kunnen mensen net zo lang door blijven gaan totdat iets af is? Het talentgericht denken is met plezier doen wat je leuk vindt en wat je energie oplevert. HDLG wordt gedreven door de combinatie van talentgericht ontwikkelen en duurzame gedragsverandering. Met de NCE-methodiek wordt daar neurowetenschap aan toegevoegd.