De trainingen van HDLG
Met alle ontwikkelingen op het gebied van technologie in de laatste jaren is het essentieel om ook als organisatie je bedrijfsstrategie aan te passen. De opkomst van social media heeft ervoor gezorgd dat organisaties steeds persoonlijker in contact kunnen komen met hun klanten. Wil jij als bedrijf ook je klantgerichtheid verhogen en je NPS verbeteren? Dit kan met een training klantgericht communiceren van HDLG! De trainingen van HDLG worden altijd gegeven door gecertificeerde coaches, die gegarandeerd voor resultaat kunnen zorgen! Ben je benieuwd wat de training klantgericht communiceren voor jouw bedrijf kan betekenen? Lees dan hieronder verder of neem meteen contact op met een van onze medewerkers.
Wanneer werk je klantgericht?
Als je aan tien mensen vraagt wat klantgerichtheid precies is, krijg je hoogstwaarschijnlijk tien verschillende antwoorden. Dat komt omdat het een zeer breed begrip is, dat eerder verwijst naar een proces dan een concreet doel. Het doel waar dit proces voor gebruikt wordt is voor de meeste bedrijven wel duidelijk: de tevredenheid van klanten verhogen. Wat wel zeker is, is dat klantgerichtheid niet hetzelfde is als klantvriendelijkheid. Klantvriendelijk werken is namelijk zeer praktisch, terwijl het bij klantgerichtheid echt gaat om een bepaalde strategie die in een bedrijf toegepast kan worden. Klantvriendelijkheid is bovendien een reactie op de klant, deze komt naar jou toe met een vraag waarop jij vervolgens vriendelijk antwoord geeft. Bij klantgerichtheid ga je als bedrijf op zoek naar de klant om te kijken of je iets voor die persoon kunt betekenen.
Training klantgericht communiceren
Wil je binnen je bedrijf de klantgerichtheid verhogen? Een training klantgericht communiceren van HDLG helpt je hierbij. In onze training leer je om op een juiste wijze de wensen van al je klanten te inventariseren en aandachtig te luisteren naar wat je klanten te zeggen hebben. Ook leren wij hoe je oplossingen kunt vinden die bij een bepaalde relatie passen. Zo ben je dus veel specifieker gericht op de behoeftes van de klant. Na afloop van de training zul je in staat zijn de wensen en behoefte van elke relatie te vinden en hiernaar te handelen. Daarbij ben je ook altijd in staat om de sterke punten van je eigen organisatie te benadrukken. Tijdens onze trainingen zullen wij ons altijd richten op een sector-gerelateerde aanpak. Zo zijn wij onder andere effectief in de:
- Transport & Logistiek
- Bouw & Installatietechniek
- Zorg
- Retail
- Klant Contact Centers
Toch zijn ook veel vraagstukken van klanten toepasbaar in verschillende branches, en kan een bepaalde aanpak in de ene branche juist een eye opener zijn als jouw bedrijf zich focust op een andere richting. Omdat we met veel verschillende organisaties samenwerken kun je tijdens onze trainingen meeprofiteren van de veelzijdigheid van onze specialisten.
NPS berekenen
Hoe tevreden klanten zijn met een bedrijf wordt berekend door middel van NPS, de Net Promoter Score. Om een NPS te berekenen wordt er een simpele vraag gesteld: “Hoe waarschijnlijk is het dat u organisatie x zou aanbevelen aan een vriend of collega?” Hierop wordt geantwoord met een cijfer tussen de 0 en de 10. Klanten die een score geven tussen de 0 en de 6 worden detractors genoemd. Dit zijn mensen die hoogstwaarschijnlijk (zeer) ontevreden zijn met het bedrijf. Passives zijn mensen die een score geven van 7 of 8. Zij zijn tevreden. De respondenten die de vraag beantwoorden met een 9 of 10 zijn zeer enthousiast over de organisatie en worden promoters genoemd. De Net Promoter Score wordt vervolgens berekend door het percentage promoters af te trekken van het percentage detractors. Zo krijgt je bedrijf een NPS tussen de -100 en de 100. Een score van -30 is zeer laag, terwijl een score van 30 juist betekent dat een bedrijf zeer goed presteert.
NPS verbeteren
Wanneer je de NPS wilt verbeteren is het belangrijk om eerst te bekijken hoe je klanten betrokken zijn bij je bedrijf, en wanneer de NPS berekend werd. Op welk moment de vraag gesteld werd heeft een grote invloed op de score. Neem als voorbeeld een telefoonprovider. Wordt gevraagd aan de klant of ze de provider aanbevelen wanneer ze een contract voor het eerst afsluiten, wanneer ze hun abonnement verlengen of juist als ze hun contract opzeggen? Houdt dit dus in je achterhoofd wanneer je de NPS wilt verbeteren. Heb je hulp nodig met het verbeteren van je score? Neem dan contact op met de specialisten van HDLG voor een effectieve training!
Neem contact op
De experts van HDLG helpen je graag met een training klantgericht communiceren, en om je NPS te verbeteren. Wil je ook (samen met je medewerkers) een training volgen? Neem dan telefonisch contact op via 035-5338196 of stuur een e-mail naar info@hdlg-groep.nl. Met een training klantgericht communiceren kun jij in een mum van tijd je NPS verbeteren!